artikkel_006

Unngå syreangrep på tennene

Syreskader er blitt en stor tannhelseutfordring. Nærmere 40 prosent av befolkningen over 20 år har etseskader på tennene, og 40 prosent av landets 18-åringer har syreskader på tennene. Brus, juice og vann med smak tærer på tannemaljen og kan gi syreskader. Her finner du tipsene du trenger for å unngå det.

At brus er godt er mange nordmenn enige i. Faktisk er vi på europatoppen i brusdrikking, og hver nordmann drikker gjennomsnittlig 120 liter brus og juice hvert år.

Men tennene våre setter ikke like stor pris på brus og juice som tørstedrikk. Et hyppig inntak av sur drikke kan tære på tannemaljen og gi syreskader. Sur drikke er ikke bare brus og juice, men også vin, saft og sure sportsdrikker, saft med kunstig søtstoff og vann med tilsatt smak.

Tannemaljen vokser aldri ut igjen. Når den er slitt kan tennene bli sprøere og brekke, og de blir mer sårbare for kariesangrep. Nedslitt emalje gjør også at tannbenet ligger ubeskyttet, noe som kan gi ising i tennene. Tennene blir dessuten gjerne gulere fordi emaljen er blitt så tynn.

Hyppigheten viktigere enn mengden
Hvor mye du drikker har ikke så mye å si for tennene. Det er først og fremst hvor ofte du drikker som har betydning. Drikk derfor heller hele flasken på en gang enn å slurpe den i deg i flere omganger i løpet av dagen.

Sukkerfritt like skadelig
Når det du drikker er sukkerfritt, reduseres risikoen for hull i tennene. Men du skal være oppmerksom på at den sukkerfrie brusen er like skadelig for tannemaljen. Light-varianter av saft, juice og brus gir like stor risiko for syreskader.

Produsentene tilsetter også i mange tilfeller surhetsregulerende midler for at det skal smake friskt lengst mulig.

Gode råd og tiltak mot syreskader:

  • Drikk vann mellom måltidene og om natten.
  • Unngå overforbruk av sitrusfrukter og sure drikker, og innta dette helst i forbindelse med et måltid.
  • Skyll med vann etter inntak av sure drikker og frukt.
  • Unngå å smådrikke eller småspise hele dagen. Det gjelder også ”light”-produkter. Drikk heller opp hele juiceglasset eller brusflasken med èn gang.
  • Bruk sugerør. Drikken kommer da i mindre grad i kontakt med tennene.
  • Drikk melk, vann eller te i stedet for fruktjuice og kullsyreholdige sure drikker.
  • Ikke puss tennene rett etter du har spist eller drukket sur mat eller drikke, hatt sure oppstøt eller oppkast. Syren har gjort emaljen «myk», slik at slitasjen vil bli ekstra stor. Skyll heller med vann eller fluorskylling.
  • Unngå å drikke fruktjuice, kullsyreholdige og sure drikker rett før du legger deg om kvelden.
  • Bruk myk tannbørste og tannkrem med lite slipemiddel.
  • Husk fluor hver dag. Daglig fluorskylling eller bruk av fluortabletter i tillegg til fluortannkrem, kan anbefales til pasienter som er utsatt for karies.
  • Dersom du har eller har hatt spiseforstyrrelser kan tennene dine ha fått store skader. Oppsøk profesjonell hjelp slik at du får muligheten til å reparere tennene best mulig.
  • Oppsøk tannpleier regelmessig for veiledning og rens.

pH-verdi
Jo lavere pH-verdi, desto surere er maten eller drikken. Alle produkter med en pH lavere enn 4 – 4,5 kan gi syreskader. Hvis tennene har fått syreskader bør du ideelt sett unngå drikke med lav pH-verdi, i det minste være forsiktig med bruk av dette.

Kilde: Norsk Tannvern, Klikk, Norsk Tannpleierforening

Publisert: 19. mars 2014

Finn din tannpleier

Aktuelt:

Pent smil med frisk ånde

Når fikk du sist sjekket tennene? >>>

God tannhelse minsker faren for alvorlige sykdommer

Periodontale sykdommer er en fellesbetegnelse for >>>

Tannpleie med regulering

Hvert tredje barn trenger regulering for >>>

Norsk Tannpleierforening

Postadresse: Postboks 9202 Grønland, 0134 Oslo
Besøksadresse: Lakkegata 23, 0187 Oslo
Alle henvendelser i resepsjonen, 1. etasje
E-post: ntpf@delta.no